Saturday, June 15, 2013

Study Study Study

Assalamualaikum wbt :)

Rasulullah saw bersabda 
''Tidak akan berganjak kaki anak Adam di Hari Kiamat hingga disoal 4 perkara:

1)Tentang usianya pada apa dihabiskannya
2)Tentang masa mudanya apa yang telah diperjuangkannya
3)Tentang hartanya dari mana datangnya dan ke mana telah dibelanjakannya
4)Tentang ilmunya apa yang telah dibuatnya 

(Hadis sahih Riwayat Tarmizi)

Kadang kadang niat kita lari

''Ya ! aku  belajar sebab aku nak tunjuk kat semua orang yang aku ni hebat''
''Aku belajar sebab ibu ayah paksa''
''Aku belajar sebab aku nak jadi kaya''
''Aku nak belajar sebab aku dah tak tahu nak buat apa''

Tapi.untuk apa sesuatu ilmu itu seandainya tidak memberi manfaat kepada manusia lain.

Ada seorang sahabat ku,dia sering menangis seandainya dia tidak dapat mengahfal atau menggunakan sesuatu ilmu itu dengan baik sebab ''Aku takut,aku tak dapat jadi orang yang dapat bantu manusia lain,aku tahu tiada siapa yang sanggup rentas jalan Allah yang penuh liku ni,tiada siapa yang sanggup berjuang bersama saudara seislam kita di Syria,aku takut sahabat,aku takut seandainya orang itu bukan aku''

:) jadi..marilah kita sama2 mengambil semangat di atas semangat orang lain..hihi

Aja aja fighting.Physiology to go.3 days left.Doakan kami ;)


No comments:

Post a Comment